FOLKEMØDET 2014 ANGREBET - NEJ - det var en del af "normalbilledet" desværre!

Tupolev Tu 214R inflightRussisk SIG OPKL mod DK 2018
Vi Bornholmere oplever igen efter "flere års fred og ro", at F-16 jagerfly må op og afvise russiske fly der nærmer sig vores grænse. Se kort her.

Når du kan høre F-16 flyve i cirkler over midtbornholm, er det fordi de afventer, at Ivan nærmer sig vores grænse.
Pludselig stikker de af for at flyve ud mod Ivan for at afvise ham. Nogen gange, er Ivan så længe om et komme frem (ligger og driller svenskerne eller Polakkerne på vej mod Bornholm), at vores jagerfly er ved at løbe tør for brændsstof. De må så returnere til basen i Jylland, medens nye F-16 er på vej for at overtage opgaven. Der er desværre ikke - i fredstid - mulighed for at benytte US tankfly til optankning af vores F-16 i luftrummet omkring Østersøen!

Hvis det er skyfrit, kan du ofte se F-16's flymønster over øen - også når vi flyver over mod Kaliningrad for at afprøve det russiske luftforsvar - der desværre er langt bedre udrustet end det danske - der intet luftforsvar har..... andet end det der findes på den ene af vores 3 fregatter!!!! 

Folkemødet missilangrebet af russiske jagerfly i 2014
NEJ, det var et "normalt" aggressivt flymønster Ivan benyttede, da han i 2014 fløj mod Bornholm i en højde, hastighed og vinkel der indikerede et missilangreb mod radarstationen på Segen - og ikke Folkemødet.

Jeg skal være den sidste til at forsvare Putin, men ret skal være ret.
Nogen politikere benyttede lejligheden til at udtale, at russerne angreb Folkemødet. Det er IKKE sandt, det var et, efterhånden desværre, normalt flymønster Ivan udførte. Her dog samtidig med, at der var Folkemøde. Men derved fik han (Ivan) også afklaret reaktionerne fra de forskellige myndigheder og politikere. Det var nok en bevist provokation fra russernes side af, for at afprøve os....

B 52I 2015 fik Ivan et klart svar - hold dig væk fra Bornholm, som er en del af NATO.

I 1982 udtalte daværende socialdemokratiske "Forsvarsminister" Poul Søgaard, at "Bornholm er ikke en del af NATO". I min verden er det en udtalelse der er landsforrædderi af værste skuffe, og burde "belønnes" med øjeblikkelig fyring og et par år i spjældet! Så er der helt anden holdning og konsekvens i efterfølgende hændelse.

US kom og viste Putin, at Bornholm er en del af NATO.
Medens jeg stod på Kampeløkken havn under Folkemødet i 2015, hørte jeg pludselig en underlig lyd. Lyden kom fra 2 store sorte fugle der kom lavt hen over himlen, langsomt og næsten lydløst. Det var 2 moderniserede US B-52 bombefly, som kom sydfra. De fløj lavt hen over Folkemødepladsen, og vendte nord for Hammerknuden hvorefter de fløj tilbage over Folkemødet mod syd. Rent instinktivt, pegede jeg mod flyene og udbryder "yes", medens jeg tænkte, "vi er ligeværdige medlemmer af NATO og beskyttet af muskertereden" - US viser muskler "Putin, hold dig væk". Se lille video om B52 her.

F-16 kan sagtens lande i Bornholms lufthavn - men - der er et men!
I lufthavnen er der i begge ender af start/landingsbanen installeret "kabelbremse" som man kender det fra hangarskibene. De kan bremse et jagerfly fra "fuld fart til nul" på 2 sekunder. Du kan se dem hver gang du flyver til/fra lufthavnen.
Så vi er klar hvis behovet for at bremse et (beskadiget) jagerfly opstår - men der er et MEN!
Der er så strenge NATO regler omkring renhed og kvalitet på brændsstof, at en optankning af et F-16 fly kræver så meget kontrol og analyse af det påfyldte brændsstof, at det er nemmere og hurtigere, at F-16 flyver helt til Jylland for at tanke.

Det er normal rutine, at vores F-16 dagligt kommer rundt om øen for at markere "vi er til stede og passer på vores grænser".
Vores F-16, flyver i forskellige mønstrer. Det være sig i f.eks. 10 km højde eller kun 300 m over havet.
Engang imellem trækker flyene et lydmursbrag med sig, hvilket ofte har forskrækket mig, når jeg stod på surfbrættet eller her på mine gamle dage, sidder dybt koncentreret i kajakken. 

Lidt nostalgi fra 80'erne

Lockheed SR 71 BlackbirdDet var dog intet imod det brag der fulgte under den kolde krig, når den amerikanske Blackbird (SF-71) kom fra basen i England, hen over Østersøen, op og vende over Moskva, for at returnere samme vej over Bornholm. Når det første brag havde lydt, kunne vi regne med, at der ville gå præcis 23 minutter til det næste brag ville komme, når flyet var på vej tilbage til basen i England,

Det gik så hurtigt (den kunne flyve hurtigere end en pistolkugle, 3,3 x lydens hastighed), at man på radarstationen i Segen kun kunne se den på skærmen i få sekunder!

Læs mere om SF-71 Blackbird her.